Ocena: 4.9 / 5.0

przejedzenie - jak sobie radzićCoraz bliżej do Świąt Bożego Narodzenia, wyczekiwanych spotkań rodzinnych, a co za tym idzie, również tradycyjnego, długiego biesiadowania przy stole.  Szczególnie w okresie świątecznym, ale też podczas wielu innych uroczystości rodzinnych, stoły uginają się od najróżniejszych słodkości, przystawek, a czasem też nawet kilku dań głównych. Bardzo często po takich spotkaniach  nasz układ trawienny odmawia posłuszeństwa, a my sami zmagamy się z wieloma nieprzyjemnymi dolegliwościami.

Podobnie jest w każdy inny dzień, kiedy najdzie nas ochota na coś typowo niezdrowego.  O ile zdarza się to raz na jakiś czas, to nie dzieje się nic złego. Gorzej jest kiedy pokusa dopada nas częściej. Pizza, hamburger, kebab czy duża porcja lodów potrafią wywrócić nasze żołądki do góry nogami.

Jakie mogą być konsekwencje przejedzenia?

Bez najmniejszych wątpliwości na skutki przejedzenia najbardziej narażony jest nasz układ pokarmowy. Kiedy nie jest w stanie przetrawić, a następnie wchłonąć nadmiernej ilości pożywienia, do której nie jest przyzwyczajony, może powodować m.in.:

  • Bóle brzucha,
  • Uczucie ucisku w brzuchu,
  • Wzdęcia,
  • Biegunki,
  • Mdłości,
  • Zgagę,
  • Refluks żołądkowo-przełykowy, czyli cofanie się treści z żołądka do przełyku.

Częste objadanie się może też doprowadzić do nadwagi i otyłości. Każdy z nas posiada określoną ilość adipocytów, czyli komórek tkanki tłuszczowej, pełniącej rolę samoregulującego się akumulatora energetycznego. Energia pod postacią tłuszczów magazynuje się w organizmie po każdym posiłku, a jej uwalnianie następuje pod wpływem bodźców uwalniających kwasy tłuszczowe. W sytuacji kiedy zbyt dużo zjemy, a odkładanie tłuszczy  jest większe niż zużywanie energii, w bardzo szybkim czasie może dojść do otyłości.

Nadmierna ilość tłuszczy podnosi także ryzyko powstawania poważnych chorób takich jak: cukrzyca, miażdżyca, stłuszczenie wątroby, choroby pęcherzyka żółciowego, a nawet niektórych nowotworów.

Częste objadanie się może mieć długofalowe skutki, wśród których można wyróżnić:

  • Nieprzyjemny zapach z ust,
  • Zaburzenia lipidowe,
  • Senność,
  • Pogorszenie samopoczucia,
  • Spadek odporności,
  • Stany zapalne w organizmie,
  • Ryzyko wystąpienia alergii.

Jak uniknąć przykrych skutków przejedzenia

Aby wspólne świętowanie dostarczało nam samym miłych wrażeń i nie kojarzyło się z gastrycznym dyskomfortem, warto poznać kilka sposobów pozwalających na wyeliminowanie przykrych skutków przejedzenia.

  • Nie należy próbować wszystkiego ze stołu na raz, a stopniowo delektować się potrawami,
  • Nie należy najadać się „na zapas”,
  • Bardzo ważne jest, aby nie jeść posiłków zbyt szybko i dokładnie przegryzać każdy kęs,
  • Należy jeść powoli i unikać połykania powietrza w czasie spożywania posiłku,
  • Tłustych potraw nie powinno się popijać zimnymi napojami,
  • Napoje gazowane powodujące wzdęcia i wzmagające uczucie pełności powinny być całkowicie wyeliminowane,
  • Napoje alkoholowe z reguły są ciężkostrawne i powodują dodatkowe obciążenie organizmu, również je warto wyeliminować lub znacznie ograniczyć,
  • Warto ograniczyć się do spożywania wody niegazowanej, która hamuje apetyt,
  • Podczas ucztowania warto wybrać się chociaż na krótki spacer, szczególnie po obfitym posiłku.

Kiedy zjemy zbyt dużą ilość pokarmów w krótkim czasie, możemy wspomóc trawienie sięgając po napary z ziół oraz przyprawy. Przyprawy możemy dodawać do dań już na etapie ich przyrządzania.

  • Mięta pieprzowa łagodzi skurczowe dolegliwości żołądkowo-jelitowe, a także działa wiatropędnie. Ma też właściwości chłodzące, przeciwbólowe i rozkurczowe.
  • Mniszek lekarski (popularny mlecz) pomaga przy zaburzeniach trawienia, ma działanie żółciopędne, odwadniające, ale też przeczyszczające.
  • Szałwia wspomaga leczenie niestrawności i wzdęć, ma działanie rozkurczowe.
  • Pokrzywa ma działanie moczopędne, oczyszczające , przeciwdziała zatrzymywaniu płynów w organizmie, działa tez antybakteryjnie i antywirusowo.
  • Rumianek leczy zaburzenia trawienia, likwiduje wzdęcia, minimalizuje gazy, a także działa rozkurczowo.
  • Rozmaryn lekarski wspomaga trawienie, ma działanie żółciopędne, wiatropędne, a także przeciwskurczowe.
  • Kminek jest niezwykle pomocny przy wzdęciach i zaparciach. Pobudza wydzielanie soków żołądkowych, a także ma działanie rozkurczowe.
  • Koper (zarówno włoski, jak i ogrodowy) wspomaga czynności przewodu pokarmowego, działa rozkurczowo, łagodzi kolkę i bóle brzucha.
  • Imbir wspomaga proces trawienia, pobudza wydzielanie soku żołądkowego i żółci. Łagodzi nudności i wymioty, cechuje się tez działaniem przeciwutleniającym.
  • Anyż ma działanie rozkurczowe, łagodzi kolki, wzdęcia i nudności, pomaga w niestrawności.
  • Bazylia korzystnie wpływa na układ trawienny, wspomaga wydzielanie żółci i soków żołądkowych, a także działa oczyszczająco.
  • Tymianek zapobiega biegunce,wzdęciom, nadmiernej fermentacji. Szczególnie zalecany przy daniach tłustych i ciężkostrawnych.
  • Papryczka chili przyspiesza przemianę materii, pobudza trawienie, działa łagodząco przy wzdęciach, zapobiega zatruciom pokarmowym, działa przeciwbólowo.
  • Cynamon pomaga w problemach trawiennych, wzmacnia żołądek, łagodzi wzdęcia.

Sposoby na przejedzenie w oparciu o najczęstsze dolegliwości.  Co może pomóc?

Wzdęcia i gazy

  • Herbata z mięty pieprzowej,
  • Herbata z rumianku,
  • Zmielony kminek,
  • Korzeń tataraku,
  • Napar z anyżu,
  • Napar z liści bazylii,
  • Należy unikać żucia gumy, palenia papierosów, ssania cukierków, gdyż mogą przyczyniać się do połykania powietrza.

Zgaga

  • Szklanka wody z łyżeczką sody oczyszczonej,
  • Unikanie leżenia po jedzeniu (minimum godzinę),
  • Ograniczenie kawy,
  • Ograniczenie alkoholu,
  • Herbata imbirowa,
  • Herbata z kminku,
  • Soki: z marchwi, buraka, rzodkiewki i ogórka,
  • Luźne, nie uciskające ubrania.

Biegunka – warto sięgnąć po produkty hamujące biegunkę, działające „sklejająco”, osłaniające jelita, regulujące pracę jelit.

  • Woda niegazowana,
  • Lekka herbata,
  • Napar z rumianku,
  • Napar z mięty,
  • Sok z czarnej borówki,
  • Kleik ryżowy,
  • Rozgotowana marchewka,
  • Kisiel,
  • Papka z siemienia lnianego,
  • Jagody, bądź nalewka jagodowa,
  • Czarne porzeczki lub aronia.

Przejedzenie

  • Woda niegazowa,
  • Herbata miętowa,
  • Zielona herbata,
  • Napar z dziurawca,
  • Napar z kopru włoskiego.

Powrót do równowagi po przejedzeniu

Warto raz na jakiś czas odejść od syto zastawionego stołu. Doskonałym pomysłem na przerwę w ucztowaniu jest rodzinny spacer. Ma on zbawienne działanie pod wieloma względami. Nie tylko zachęci organizm do wysiłku i pomoże spalić zbędne kalorie, ale przede wszystkim pozwoli nam miło spędzić czas z bliskimi na świeżym powietrzu.