Ocena: 5.0 / 5.0

Jak zwalczyć wiosenne przesilenie?

Przesilenie wiosenne nie jest chorobą, ale jest stanem,  który może wywoływać wiele objawów chorobowych. Przypadłość ta dotyczy wielu osób bez względu na wiek, choć statystyki podają, że częściej występuje u osób starszych i zmagających się z chorobami układu krążenia, nadciśnieniem tętniczym, chorobami układu nerwowego. Objawy przesilenia wiosennego dotykają każdego roku nawet 70% społeczeństwa.

Jak zwalczyć wiosenne przesilenie?

Jak zwalczyć wiosenne przesilenie?

Wiosenne przesilenie szybko mija. Zazwyczaj trwa od 2 do 4 tygodni i zapominamy o nim. Powodują je zmiany ciśnienia, zmiany temperatury, przemieszczanie się frontów atmosferycznych, niedobór naturalnego światła, zmiana diety z zimowej na bardziej urozmaiconą. To czas dużych zmian, z którymi organizm musi sobie poradzić.

Czym charakteryzuje się przesilenie wiosenne?

Ponieważ przypadłość ta często mylona jest z infekcją i różnymi jednostkami chorobowymi, warto zwrócić szczególną uwagę na czas występowania dolegliwości. Poniższe objawy pojawiające się wczesną wiosną mogą świadczyć o przesileniu:

  • Ciągłe zmęczenie lub ataki zmęczenia,
  • Rozdrażnienie towarzyszące nam przez większość dnia,
  • Zmniejszona odporność na stres,
  • Trudności z koncentracją,
  • Problemy z pamięcią,
  • Brak energii,
  • Brak motywacji do działania,
  • Wahania ciśnienia krwi,
  • Problemy sercowo-krążeniowe,
  • Bóle głowy,
  • „Łamanie w kościach” – bóle kostno-stawowe,
  • Częste przeziębienia,
  • Wzmożona podatność na infekcje,
  • Objawy alergiczne,
  • Wypadanie włosów,
  • Łamanie się paznokci.

Jeśli powyższe objawy utrzymują się przez dłuższy czas lub budzą choćby najmniejszy niepokój, warto udać się na konsultację do lekarza ogólnego, który po zbadaniu pacjenta i zapoznaniu się z dolegliwościami zaproponuje odpowiednią formę leczenia. Na wizytę warto się  umówić do gdańskiego Centrum Medycznego Eter-Med, gdzie na pacjentów czekają wykwalifikowani i doświadczeni specjaliści różnych dziedzin medycznych.

Wiosenne przesilenie - jakie zrobić badania?

Wiosenne przesilenie – jakie zrobić badania?

Po zbadaniu ogólnym pacjenta może się okazać, że niezbędne będzie wykonanie dodatkowych badań laboratoryjnych, które pozwolą ocenić ogólną kondycję organizmu. Wśród zalecanych badań mogą być m.in.:

W sklepie z usługami medycznymi Eter-Med można wykupić również pakiety badań skierowane specjalnie dla: kobiet, mężczyzn, sportowców oraz pakiety ogólne, wśród których znajdują się również pakiety badań dla dzieci i młodzieży.

Jak złagodzić objawy wiosennego przesilenia

Zadbaj o odpowiednią porcję snu. Optymalny czas odpoczynku wynosi 8 godzin na dobę. Wypoczęty i zregenerowany organizm jest mniej podatny na infekcje, rzadziej zmaga się z bólami kostno-stawowymi, bólami głowy, stanami depresyjnymi, rozdrażnieniem i przygnębieniem.

Spędzaj czas na świeżym powietrzu. Zimą wystarczająco dużo czasu spędzamy w domach. Wraz z nadejściem wiosny warto częściej wychodzić na zewnątrz. Spacery, przejażdżki rowerowe  czy zwyczajne odpoczywanie na ławce w parku pomagają w walce z wiosennym przesileniem. Świeże powietrze dodaje energii, a promienie słoneczne dostarczają organizmowi niezwykle ważnej witaminy D.

Nie zapominaj o aktywności fizycznej. Jazda na rowerze, jogging, gra w tenisa, pływanie, nawet spacer i gimnastyka na świeżym powietrzu wzmacniają i dotleniają organizm, pomagają pozbyć się zbędnych usuwają toksyny, a przede wszystkim poprawiają nastrój i sprawność układu nerwowego. Każda forma aktywności jest dobra.

Zadbaj o relaks. Staraj się unikać stresu, a nadmierne napięcie emocjonalne postaraj się zostawić w gabinecie masażu, w saunie, w jacuzzi czy w kinie. Relaks, odpoczynek, dobry nastrój nie tylko wpływają korzystnie na nasz stan emocjonalny, ale też zwiększają odporność organizmu i regulują zachwianą gospodarkę hormonalną. Dodatkowo sauna pozwala na pozbycie się z organizmu toksyn, zanieczyszczeń, wirusów i bakterii.

Zadbaj o odpowiednią dietę. Zdrowa, zbilansowana dieta jest dobra na wszystko. Poprawia samopoczucie, wzmacnia odporność,  pomaga w walce z infekcjami i dodaje energii.

Jak zwalczyć objawy wiosennego przesilenia?

Jak zwalczyć objawy wiosennego przesilenia?

Zrezygnuj z używek.  Nie tylko rezygnacja z alkoholu czy papierosów może pomóc w zwalczaniu wiosennego przesilenia. Warto zrezygnować również ze spożywania mocnej kawy, czarnej herbaty, napojów energetyzujących i cukru! Czarną herbatę można zastąpić herbatą z pokrzywy, mniszka lekarskiego lub łopianu, które pomogą w detoksykacji organizmu.

Pij dużo wody. Odpowiednia ilość wody jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania  organizmu i wszystkich jego układów. Woda oczyszcza z toksyn, usprawnia metabolizm, poprawia samopoczucie i wydajność organizmu. Powinno się wypijać przynajmniej 1,5 litra wody dziennie.

Co jeść, aby pokonać objawy wiosennego przesilenia

Zimowa dieta zazwyczaj jest uboższa w cenne składniki, stąd przesilenie wiosenne odczuwamy jeszcze mocniej. Wraz z nadchodzącą wiosną należy zaplanować jadłospis bogaty w witaminy, minerały, mikroelementy i kwasy tłuszczowe (szczególnie omega-3 i omega-6). To właśnie ich niedobory mogą wywoływać apatię, zmęczenie, problemy z pamięcią, spadek odporności, łamanie się włosów i paznokci, suchość skóry. Dlatego wiosenna dieta powinna być pełnowartościowa i odpowiednio zbilansowana.

Niezwykle ważne jest regularne spożywanie posiłków, powinno ich być pięć  w ciągu dnia, z około trzygodzinnymi odstępami . Każdy poranek należy rozpocząć  pełnowartościowym śniadaniem (np. płatki owsiane na mleku z owocami czy bakaliami, kanapka z ciemnego pieczywa z twarożkiem i warzywami). Najlepsze efekty uzyskamy pijąc wcześniej szklankę wody z cytryną.

W wiosennym jadłospisie nie może zabraknąć:

  • Witamin z grupy B – wspomagają pracę układu nerwowego, dodają energii, łagodzą napięcie, uwalniają hormon szczęścia, regulują przemianę materii, są antyoksydantami. Znajdziemy je m.in. w: rybach (np. pstrąg, łosoś, halibut), mięsie (np. wątroba wołowa, wątroba drobiowa, wołowina, wieprzowina, mięso królicze, cielęcina), jajach, serach, produktach mlecznych, zbożach, orzeszkach ziemnych, kiełkach pszenicy i warzywach takich jak: ziemniaki, fasola, szpinak, marchew, kalafior, kapusta, groszek zielony, pietruszka, pomidor,
  • Witaminy C, która wspomaga odporność, skraca czas infekcji, jest doskonałym antyoksydantem. Znajdziemy ją m.in. w: owocach czarnej porzeczki, czarnego bzu, dzikiej róży, w truskawkach, w cytrusach i warzywach takich jak: biała kapusta, brokuł, brukselka, cebula, papryka czy jarmuż.

Dowiedz się więcej o działaniu witaminy C na organizm!

  • Kwasów Omega-3, które wspierają pracę układu nerwowego, obniżają poziom  złego cholesterolu i trójglicerydów, wspomagają odporność organizmu, usprawniają procesy żywieniowe, chronią przed zaburzeniami emocjonalnymi. Znajdziemy je m.in. w: rybach morskich, tranie, oleju lnianym, migdałach, orzechach włoskich.
  • Kwasów Omega-6, które usprawniają pracę układu nerwowego, wspomagają leczenie chorób skóry i cukrzycy. Znajdziemy je m.in. w: awokado, orzeszkach ziemnych, ziarnach słonecznika, oleju sojowym, kukurydzianym, słonecznikowym.

Ponadto bardzo ważne w wiosennej diecie są produkty zawierające: witaminę A,  witaminę E, magnez, żelazo, potas, cynk.

Jednym z największych źródeł witamin i mikroelementów są warzywa i owoce, dlatego ich nigdy nie powinno zabraknąć na wiosennym stole. Warzywa można jeść nie tylko same, ale warto też wykorzystywać je do sałatek, koktajli, zapiekanek czy zup. Jadłospis nie musi opierać się tylko na świeżych produktach, dobrze jest sięgać również po mrożonki.

Najwięcej witamin i minerałów zawierają warzywa takie jak:

  • Cebula – zawiera witaminę C, witaminę E, witaminy z grupy B (B1, B2, B6),żelazo, miedź, sód, potas, jod, fosfor, fluor, kobalt,  kwas foliowy, kwas nikotynowy.
  • Pomidor – zawiera witaminy z grupy B, witaminę PP, witaminę K, witaminę C, witaminę E, likopen (antyutleniacz), błonnik, potas, kwas foliowy, kwas szczawiowy, biotynę, sód, fosfor, magnez, wapń, mangan, żelazo, cynk, miedź, kobalt, chlor, jod.
  • Por – zawiera witaminę C, witaminę E, witaminę A, witaminę B6, żelazo, wapń, potas, fosfor, magnez, kwas foliowy.
  • Seler – zawiera witaminę C, witaminę E, witaminy z grupy B, witaminę PP (niacynę), kwas foliowy, cynk, potas, mangan.
  • Ziemniaki – zawierają potas, fosfor, wapń, magnez, żelazo, witaminy A, witaminę PP, witaminę C i witaminy z grupy B.
  • Szpinak – zawiera witaminę C, witaminę A, witaminę E, witaminę B2, beta karoten, bardzo dużą ilość żelaza i magnezu, potas, jod, wapń, fosfor, mangan.