Ocena: 4.8 / 5.0

Sprawdzona metoda na wzmocnienie odporności – masz ją w domu!

Przeziębienie, katar, kaszel, ból gardła, infekcja wirusowa czy alergia – mogą zaatakować nas o każdej porze roku, ale to właśnie jesienią dokuczają najbardziej.

Jesień - sezon na przeziębienie?

Jesień – sezon na przeziębienie?

Zamiast od razu biec do apteki po suplementy czy witaminy, warto zasięgnąć po sprawdzone, znane od dawna metody leczenia przeziębień i wzmacniania odporności. O zdrowotnych właściwościach „babcinych sposobów” czyli soku z malin, herbaty z miodem czy czosnku większość osób już nie raz słyszała. Znacznie mniej popularne są kiszonki – szczególnie ogórki kiszone, które poza walorami smakowymi mają w sobie wiele cennych witamin i minerałów.

Ogórki kiszone są cennym źródłem m.in.: witaminy A, witamin z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6, B12), witaminy C, witaminy E, witaminy K, kwasu foliowego, antyoksydantów, błonnika, probiotyków, wapnia, żelaza,  magnezu, fosforu, potasu.

Warto wiedzieć, że to właśnie proces kiszenia ogórków zielonych sprawia, że podnosi się w nich zawartość cennych dla organizmu witamin. Przykładem jest witamina C, której w ogórkach kiszonych jest dwa razy więcej niż przed procesem kiszenia.

Ogórki swoje zdrowotne właściwości zawdzięczają również przyprawom, które są do nich dodawane przed kiszeniem. Na szczególną uwagę zasługują: czosnek, koper, estragon, kminek, ziele angielskie, chrzan, czerwona papryka, liście wiśni czy czarnej porzeczki.

Co to wszystko oznacza? Jak ogórek kwaszony wpływa na organizm człowieka?

  • Podnosi odporność organizmu,
  • Wspomaga zwalczanie infekcji,
  • Wykazuje działanie przeciwzapalne,
  • Wspomaga leczenie anemii,
  • Zwiększa przyswajalność żelaza,
  • Wspomaga odchudzanie,
  • Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej,
  • Oczyszcza organizm z toksyn i metali ciężkich,
  • Poprawia trawienie,
  • Wspomaga wydzielanie kwasów żołądkowych,
  • Wspomaga gospodarkę wapniową organizmu,

    Wpływ ogórków kiszonych na nasz organizm

    Wpływ ogórków kiszonych na nasz organizm

  • Łagodzi objawy nietolerancji laktozy,
  • Sprzyja lepszemu przyswajaniu pokarmów,
  • Pomaga w walce z zaparciami,
  • Pomaga w pozbyciu się obrzęków,
  • Przyspiesza usuwanie wody z organizmu,
  • Korzystnie wpływa na drogi moczowe,
  • Reguluje poziom tarczycy (m.in. dzięki zawartości witaminy A),
  • Reguluje ciśnienie krwi,
  • Obniża poziom cholesterolu we krwi (dzięki zawartości błonnika pokarmowego),
  • Korzystnie wpływa na proces krzepnięcia krwi (dzięki zawartości witaminy K),
  • Wspomaga leczenie anemii, a to dzięki  lepszemu przyswajaniu żelaza (dzięki procesowi kiszenia),
  • Jest doskonałym probiotykiem, a to dzięki dużej zawartości kwasu mlekowego, powstałego w czasie fermentacji,
  • Wspomaga pracę układu nerwowego,
  • Zapobiega migrenom,
  • Wspomaga koncentrację,
  • Pomaga w walce z pasożytami,
  • Zmniejsza objawy trądziku,
  • Wzmacnia włosy i paznokcie,
  • Jest źródłem młodości i opóźnia proces starzenia się organizmu (dzięki zawartości witaminy E).

Odporność organizmu podnosi prawidłowe działanie wszystkich innych układów, a spożywanie kiszonek wpływa korzystnie zarówno na układ immunologiczny, układ pokarmowy, jak i układ nerwowy.

Ogórki kwaszone warto spożywać szczególnie w okresie jesienno-zimowym, ponieważ to właśnie w tym czasie mamy ograniczony dostęp do świeżych warzyw i owoców. Wiele cennych właściwości ma też woda z kiszonek, którą w szczególności docenią osoby zmagające się z problemami pęcherzyka żółciowego, śledziony, żylaków, jak również osoby po upojeniu alkoholowym.

Kto nie powinien jeść ogórków kiszonych?

Kto nie powinien jeść ogórków kiszonych?

Ze względu na dużą zawartość sodu, ogórki kwaszone nie są zalecane osobom z wysokim ciśnieniem krwi, chorobami układu krążeniowego, kamicą szczawianowo-wapniową. Kiszonki odradzane są również osobom z nietolerancją histaminy i chorobami wątroby.

W jakiej formie można jeść ogórki kwaszone?

  • Same – prosto ze słoika,
  • Pokrojone na kanapce,
  • W sałatkach i surówkach,
  • W zupie ogórkowej,
  • Jako składnik tatara,
  • W połączeniu ze śledziem,
  • W dipach.