Ocena: 5.0 / 5.0

Jak nie zwariować przed Świętami?!

Tylko kilka dni zostało do Wigilii, a zaraz po niej Świąt Bożego Narodzenia. Nie da się ukryć, że jest to cudowny, długo wyczekiwany przez wielu z nas czas. Niemniej jednak, jest to okres prawdziwej świątecznej gorączki, która nie jest obojętna dla naszego zdrowia psychicznego. Szczególnie trudno może być osobom zmagającym się depresją, zmęczeniem, chorobami natury psychicznej i psychologicznej.

Bardzo często nasz codzienny plan dnia, tygodnia czy miesiąca jest przewidywalny. Mamy plan, którego się trzymamy, i do którego jesteśmy przyzwyczajeni. Praca, przedszkole, szkoła, codzienne domowe obowiązki i odpoczynek w weekend sprawiają, że przyzwyczajamy się do rutyny, do planu dnia codziennego, który najłatwiej można zaburzyć właśnie w okresie okołoświątecznym!

Jak nie zwariować przed Świętami?!

Jak nie zwariować przed Świętami?!

Tak wiele rzeczy i tak wiele spraw, które są częścią naszego doskonale zaplanowanego życia, nagle zostają zakłócone przez zmianę tempa pod koniec roku, przez dni wolne w pracy i dzieci w domu – z  powodu zamkniętego przedszkola, a do tego w głowie mamy milion niezałatwionych spraw.

Pozostawienie wszystkich świątecznych przygotowań na ostatnią chwilę może spowodować niepotrzebne nerwy i stres, a warto też spojrzeć na kwestię finansów. Planowanie zakupów z wyprzedzeniem może zaoszczędzić nie jedną złotówkę w portfelu, a także czas spędzony na zakupach.

Sporządzenie listy zadań do zrobienia, listy prezentów i artykułów spożywczych do kupienia pozwoli uporządkować myśli, lepiej zorganizować czas, zapobiegnie pominięciu czegoś ważnego i ułatwi kontrolowanie domowego budżetu.

Warto pomyśleć o zakupach online. Nie tylko pomogą one zaoszczędzić więcej pieniędzy, ale też uniknąć stresu i tłumów podczas świątecznych zakupów. Jest coraz więcej sklepów, które oferują dostawę nie tylko artykułów spożywczych, ale również przemysłowych nawet w Wigilię. Pamiętajmy jednak, że czekanie z zakupami do ostatniej chwili również może nie być najlepszym pomysłem.

Ostrożnie z alkoholem!

Nie da się ukryć, że w wielu domach Święta Bożego Narodzenia wiążą się nie tylko z rodzinnymi spotkaniami przy suto zastawionym stole, ale również ze spożywaniem alkoholu. I chociaż alkohol może sprawić, że poczujemy się bardziej zrelaksowani, to nie zapominajmy, że jego nadmierne spożycie może powodować obniżenie nastroju, drażliwość, a czasem nawet agresywne zachowania.

Nie przesadzając z winem, nalewką czy mocniejszym trunkiem mamy większe szanse, aby utrzymać dobre samopoczucie zarówno psychiczne, jak i fizyczne.

Jedz z umiarem!

Trudno w okresie świątecznym mówić o umiarze, kiedy na stole znajduje się tyle wyczekiwanych, pysznych potraw. Pamiętajmy jednak, że mimo, iż w świąteczny czas możemy być bardziej pobłażliwi dla siebie, to jednak powinniśmy zachować odpowiednią równowagę pomiędzy owocami, warzywami, węglowodanami, białkami i źródłami kwasów omega-3 przez cały rok. Dzięki temu cały czas możemy cieszyć się dobrą kondycją fizyczną i wystarczającą energią.

Utrzymanie zdrowej diety i masy ciała poprawia nastrój, pomaga zapobiec ospałości i drażliwości, które wielu z nas nie są obce, szczególnie w tych zimowych miesiącach.

Pamiętaj o ruchu!

Aktywność fizyczna wyzwala przyjemne dla zdrowia substancje chemiczne – endorfiny. Pomagają one się zrelaksować, poprawiają nastrój i pozwalają czuć się szczęśliwszym. Podejmując proste ćwiczenia fizyczne, takie jak jazda na rowerze, nordic walking, spacer po lesie czy parku, a nawet „bieganie” po sklepach, poprawiają nasza samoocenę, zapobiegają depresji i lękom. Co więcej, naukowcy wykazali, że regularne ćwiczenia wzmacniają nasz układ odpornościowy, umożliwiając tym samym skuteczniejsze zwalczanie przeziębień i infekcji wirusowych, których zimą nie brakuje.

Jak być aktywnym zimą? To nie musi być wyjście na siłownię czy klubu fitness. To może być zimowy spacer, po obiedzie, rodzinna wyprawa na łyżwy, bądź sanki, wypad na narty, taniec podczas świątecznych spotkań, lepienie z dziećmi bałwana czy bitwa na śnieżki.

Spotykaj się z bliskimi!

Okres świąteczny daje nam idealną okazję do rozmowy, odwiedzin, spotkań z rodziną i znajomymi. Nie rozmowy telefoniczne, nie spotkania na messengerze i nie rozmowy przez Facebooka tak mocno poprawiają nasze samopoczucie, jak rozmowy twarzą w twarz. Ta interakcja wytwarza hormon – oksytocynę, która korzystanie wpływa na nasz układ odpornościowy, zdrowe serce i

Wigilia 2018

Wigilia 2018

funkcje poznawcze.

Spotykajcie się nie tylko w Wigilię czy w Święta, ale możecie zorganizować wspólne wyjście do kina, wspólny spacer, spotkanie przy kawie i korzennych piernikach. Warto spotkać się na wspólne lepienie pierogów, świąteczny film, grzane wino i rozgrywkę w monopoly. Takie spotkania nie tylko dadzą Wam dużo radości, ale też zapewnią cudowne świąteczne wspomnienia.

Jeśli masz rodzinę czy przyjaciół za granicą i nie uda Wam się spotkać w najbliższym czasie, zadzwoń do nich lub wyślij kartkę – oby dwom stronom będzie bardzo miło.

Spróbuj znaleźć czas dla siebie!

Boże Narodzenie jest bardzo pracowitym i nie rzadko stresującym okresem. Przygotowując się do rodzinnego spotkania mamy na głowie sprzątanie, gotowanie, zakupy, prezenty. Spieszymy się i zamartwiamy, żeby dopiąć wszystko na ostatni guzik, a przy tym zapominamy o sobie. Czujemy nad sobą presję, która nie tylko nie służy naszemu zdrowiu, ale wywołuje objawy lęku, objawy złości, trudności w zasypianiu, objawy szkodliwie wpływające na nasze zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie.

Jak znaleźć czas dla siebie? To wcale nie jest takie trudne. Wystarczy odrobinę zwolnić. Dom nie musi być perfekcyjnie wysprzątany – nie spodziewamy się Sanepidu, a bliskich. Na stole nie musi być 12 tradycyjnych potraw – kto to wszystko zje? Zamiast dążyć do perfekcji, zabierz rodzinę do kina albo na zimowy spacer. Połóż się pod kocem z ulubioną książką, obejrzyj film familijny, pograj z dziećmi w planszówki, zwyczajnie odpocznij!

Wysypiaj się!

Pomimo tego, że w okresie okołoświątecznym wielu z nas ma „wolne” inie musi pracować, to nie zawsze mamy czas, żeby się wyspać. Przygotowujemy dom na Święta, pracujemy w kuchni, organizujemy przyjęcia świąteczne, spotykamy się z bliskimi i imprezujemy do późnych godzin nocnych zabierając organizmowi to czego bardzo potrzebuje – odpowiednie porcje snu! Istnieje coraz więcej dowodów na związek pomiędzy snem, a dobrym samopoczuciem psychicznym, co oznacza, że poprawa jakości snu może powodować poprawę ogólnego stanu naszej psychiki.

Nie potrzeba tak wiele, aby przeżyć te Święta spokojnie, radośnie i rodzinnie. Wystarczy zastosować do kilku prostych kroków, zwrócić większą uwagę na siebie i najbliższych i z pewnością będziemy mogli cieszyć się cudownie spędzonym czasem, a nasze zdrowie psychiczne tylko nam za to podziękuje.