Ocena: 4.8 / 5.0

Okulista w Poradni Okulistycznej ETERMED w Gdańsku bada pacjentaĆwiczenia oczu są bardzo ważne zwłaszcza dla tych, którzy mają wady wzroku, ale również dla tych, którzy spędzają dużo czasu na pracy przy komputerze lub czytając. Ćwiczenia pozwalają na rozluźnienie napięcia akomodacyjnego, dzięki czemu zapobiegają utrwalaniu się nieprawidłowego układu optycznego oka.
Ćwiczeń oczu jest bardzo wiele, np. wyimaginowana ósemka. Ćwiczenie to polega na wyobrażeniu sobie namalowanej (np. na ścianie liczby 8) i wodzenie po niej wzrokiem, pamiętając jednocześnie, aby nie ruszać przy tym głową. Inny przykładem ćwiczenia jest zmienianie obserwowanych obiektów. Wybieramy jakiś obiekt, który jest w odległości 30-40 cm, patrzymy na niego przez chwilę, następnie przenosimy wzrok bardziej oddalony przedmiot (np. drzewo za oknem). Takie ćwiczenie nie wymaga specjalnych warunków i można je robić w domu, czy w przerwach w pracy. Jest to szczególnie dobre ćwiczenie dla osób pracujących przy komputerach.

Poniżej przedstawiamy przykładowe ćwiczenia oczu. Ćwiczenia najlepiej wykonywać bez okularów czy szkieł kontaktowych.

1. Ruchy gałek ocznych – płaszczyzna pionowa.
Siadamy wygonie w pokoju (musimy mieć nad sobą sufit). Ćwiczenie polega na powolnym przenoszeniu wzroku z patrzenia w górę, nie ruszając głową (pozostaniu w takiej pozycji przez 1 sekondę) do patrzenia przed siebie. Następnie przesuwamy wzrok w dół (nie ruszając głową) wytrzymujemy tak przez 1 sekundę i powracamy do patrzenia przed siebie.
Ćwiczenie powinno trwać od 30 sekund do 1 minuty.

2. Ruchy gałek ocznych – płaszczyzna pozioma.
Należy wygodnie usiąść, tak aby po prawej i lewej stronie widzieć ścianę. Ćwiczenie polega na powolnym przenoszeniu wzroku (bez ruszania głową) w lewą stronę (pozostajemy tak przez 1 sekundę), następnie powolny powrót do patrzenia przed siebie. Następnie przesuwamy wzrok w prawą stronę (zostajemy tak przez 1 sekundę) i wracamy z powrotem do patrzenie przed siebie.
Ćwiczenie powinno trwać od 30 sekund do 1 minuty.

3. Ruchy gałek ocznych – po okręgu
Ćwiczenie jest podobne do dwóch wcześniejszych. Polega na wodzeniu wzrokiem okrężnie, bez ruszania w tym czasie głową. Każdy cykl ruchu okrężnego zakończamy patrzeniem przed siebie.
Ćwiczenie powinno trwać od 30 sekund do 1 minuty.

 

Dobra poradnia okulistyczna w Gdańsku

 

Portal Wiedzy: